Het
themagesprek vond plaats in 2 kleine groepen. In mijn groep begon Sandra met de
vraag: ’hoe kijk je tegen je eigen persoonlijke ontwikkeling aan’?
De
reacties waren divers:
·
Iemand
gaf aan in het tijdschrift Psychologie te hebben gelezen over ‘loslaten’ en
openstaan voor nieuwe dingen. Zij probeert dit in haar dagelijkse leven uit te
voeren.
·
Een
vrouw gaf aan op de lagere school beter te zijn in het volgen van de lesmaterie
dan in het omgaan met de kinderen. Hier is een term voor: ‘mental age’. (eerst
cognitieve ontwikkeling en daarna pas het sociale / emotionele deel
ontwikkelen)
·
Geen
pubertijd door een groot verantwoordelijkheidsgevoel; zij wist ook niet hoe zij
moest spelen op het schoolplein.
·
Starheid
kan ontwikkeling blokkeren
·
In
de pubertijd juist méér of eigenlijk alleen maar met volwassenen omgaan; ze
hield niet van uitgaan, mode en discomuziek
·
In
de schoolperiode veel gedrag en kleedgedrag gekopieerd omdat zij niet wist hoe
zich te gedragen. Omdat zij thuis de oudste is, had ze geen voorbeeld van een
oudere broer of zus. De pubertijd was erg lastig omdat kinderen veranderden en
veel uitprobeerden. Later in haar werkperiode werd het wat gemakkelijker omdat
de meeste collega`s ouder waren en een deel ervan getrouwd was.
·
Was
laat in de pubertijd en toen zij er in kwam, ging ze helemaal ‘los’. Nu is ze
er niet trots op wat ze allemaal gedaan
heeft. Ze heeft de periode van middelengebruik gelukkig wel goed kunnen los
laten.
Meerdere
vrouwen waren vroeger thuis het oudste kind, een aantal waren de middelste en
een enkele de jongste.
Op
de vraag of wij te maken hebben gehad met een verslaving was het aantal
verslavingen minimaal. Sommige vrouwen deden een tijdje mee om aansluiting te
vinden bij leeftijdsgenoten.
Op
de vraag ‘neem je nu de verantwoordelijkheid voor je persoonlijke ontwikkeling’
konden we gemakkelijker een reactie geven als op de vorige vraag.
Iemand
gaf aan te accepteren zoals haar leven nu is, een andere vrouw geeft aan dat
zij vaak heeft moeten ‘overleven’ en zich daardoor niet goed kon / kan
ontwikkelen.
Persoonlijke
ontwikkeling is nooit af, zei iemand. Deze vrouw zit nu in de fase van
ontwikkeling m.b.t. werk.
Een
vrouw geeft aan er iedere dag mee bezig te zijn, bijvoorbeeld op het werk
proberen assertiever te zijn.
Therapie
is een hulpmiddel om je ergens in te ontwikkelen en bijvoorbeeld te leren hoe
je een gemist stuk in je jeugd kan verwerken zodat je in je toekomstige leven
verder kan ontwikkelen.
Er
zijn altijd wel dingen om je te blijven ontwikkelen. Dit zou men ook kunnen
doen door mee te doen in een toneelspel. Het nodigt uit om te leren van een
karakter of rol die je speelt en het te leren gebruiken in je eigen leven.
De
laatste vraag was: ‘ben je tevreden met de mens die je geworden bent’?
·
Naar
omstandigheden wel; heeft geleerd gelukkig te zijn zoals ze nu is.
·
Niet
tevreden: heeft te maken met de fase waarin ze zit.(lastige balans van overprikkeling
– onderprikkeling)
·
Heeft
er nu wel vrede mee, nu zij werkt met lange time-outs.(3-4 uur niets doen) Dit
geeft haar meer rust, het levert meer quality-time op waardoor ze uiteindelijk
meer kan doen.
·
Fifty-fifty:
mede door de last van de overprikkeling
·
Op
goeie dagen lukt het beter om zich beter te voelen dan op slechte dagen.
Tot
slot gaven we elkaar tips.
·
Leg
de lat niet te hoog
·
Kies
voor jezelf
·
Lief
zijn voor jezelf
·
Niet
vechten tegen jezelf
Voor
de volgende maand, woensdag 6 november is het thema: ASS en empathie
Empathie is het vermogen van iemand om zich in de
gedachten- en belevingswereld van anderen te kunnen inleven.
Bij
autisme wordt vaak genoemd dat men géén of nauwelijks het vermogen heeft tot
empathie voor een andere persoon. Zonder empathie zou je niet op een gepaste
wijze kunnen reageren als niet duidelijk is hoe de innerlijke wereld van de
ander er uit zou kunnen zien. Dit houdt niet in dat mensen met autisme geen
gevoelens voor anderen kunnen ontwikkelen. Hoe is dit bij jou, wat zijn je
ervaringen hiermee?
Interessant
om in dit kader te lezen: https://www.participate-autisme.be/go/nl/autisme-begrijpen/wat-is-autisme/autisme-en-empathie/onvermogen-om-te-troosten.cfm
Geen opmerkingen:
Een reactie posten