maandag 11 december 2017

Verslag van 6 december: ASS en anders denken


Vanwege enkele nieuwkomers begonnen we de avond met een voorstelronde. We hebben ons vooral met de vraag bezig gehouden: ‘Heb jij het gevoel dat je anders denkt?’ Er was veel herkenning waardoor er onderling veel uitgewisseld werd.

Bijvoorbeeld hoe dingen overkomen bij de niet autistische mens (neurotypisch / NT-er):
·       Als ik mijzelf ben kom ik ‘bot’ over;
·       bij aangepast gedrag is mijn reactie trager
·       Als ik alles zeg wat ik denk, komt dat niet altijd goed over bij de ander

Verschil persoon met autisme en NT-er:
·       ASS`er denkt veel meer na en is meer van ‘het logisch beredeneren’
·       Slaat het sociale gedeelte over (bijv. hoe gaat het met je) en vraag meteen wat ik weten wil.
·       Denk in details en moet alle feiten hard op zeggen voordat ik het eigenlijke antwoord kan geven
·       Moet het hele verhaal vertellen (alle details) anders klopt het verhaal niet
·       Het delen van een verhaal of probleem kan pas later geuit worden; pas als het voor mij zelf helder is of als ik de oplossing weet
·       Door stress of spanning in mijn lijf, niet meer weten wat ik wilde zeggen of als reactie op de ander
·       In emoties zit geen logica ik probeer ze te analyseren waardoor ik er toch wat vat op krijg
·       Ik heb emoties om te ontladen (huilen door spanning, niet omdat ik boos of verdrietig ben)
·       Ik bemerk verschil in mijn eigen humor en die van een ander, ik maak vaak taalgrapjes
·       Gevoelens van andere mensen beredeneer ik omdat ik ze zelf niet kan voelen

En de wijze van communiceren van de NT-er:
·       Ik snap niet wat er tussen de regels door gezegd word omdat niet alles benoemd wordt
·       Ik mis de boodschap van wat de ander zegt
·       Langs elkaar heen praten doordat ik niet goed begrijp wat de ander bedoelt

 Gevolgen van het anders denken:
·       Door mijn gedrag steeds aan te passen, ben ik niet wie ik ben en dat kost veel energie
·       Als ik iets logisch vind snap ik niet dat de andere persoon anders kan denken

Voor de volgende maand, woensdag 3 januari 2018, is het thema: ASS en erfelijkheid

De oorzaak van autisme is nog niet bekend. Wel is bekend dat erfelijkheid een rol speelt.
Men weet niet exact hoeveel procent van de kinderen autisme krijgt, wanneer één van de ouders dat ook heeft. Herken jij je in een van je ouders? Is het mogelijk om hier met je ouders over te praten?
Je bent van harte welkom als je hierover wilt praten met andere autivrouwen.

Meer lezen over dit onderwerp: ass en erfelijkheid.pdf


Geen opmerkingen:

Een reactie posten