maandag 1 augustus 2022

Autivrouwen café woensdag 7 september live & online: Autismediagnose accepteren, hoe doe jij dat?

Nadat een diagnose autisme is gesteld volgt er vaak een fase van acceptatie.

Voor veel mensen met autisme houdt dit in dat zij eerdere ervaringen opnieuw gaan plaatsen, als het ware door een autistische bril. Dit kan bijvoorbeeld helpen om te begrijpen waarom hun leven op een bepaalde manier is gelopen en waarom zij bepaalde problemen hebben ervaren.

Het acceptatieproces bij mensen met autisme kan op verschillende manieren verlopen.

Er kan sprake zijn van een rouwproces waarbij gevoelens van boosheid en depressiviteit aanwezig zijn, maar een diagnose kan ook juist een gevoel van opluchting oproepen. Er is een deel van de mensen met autisme die zichzelf volledig accepteert en juist trots is op het anders zijn.

Er is ook een deel waarbij mensen met autisme zich vaak geïsoleerd, somber en angstig voelen.

Hoe is bij jou het proces verlopen na de diagnose? Heb jij de diagnose geaccepteerd? Wat heb jij als helpend ervaren bij het accepteren van je diagnose?

 

Wil je hierover met andere autivrouwen praten dan ben je van harte welkom.

 

Interessant artikel om in dit kader te lezen:

https://mandyverleijsdonk.nl/hoe-accepteer-je-de-diagnose/

donderdag 2 juni 2022

Zomerstop

In juli en augustus is er in verband met de zomervakantie geen autivrouwencafé. Het volgende café is op woensdag 7 september. Informatie hierover volgt

Verslag autivrouwencafé 1 juni: Autisme en jezelf zijn (en wat de ander vindt)

In onze maatschappij ligt veel nadruk op jezelf zijn en het beste uit jezelf halen. Tegelijkertijd zien we een sterke toename in psychiatrische diagnoses en media-aandacht voor psychische problematiek. Daarmee wordt de vraag naar authenticiteit in het kader van zo’n diagnose belangrijk: hoe ‘moet je’ jezelf zijn met bijvoorbeeld autisme? 

Helemaal jezelf zijn is bevrijdend. Het betekent dat je door het leven gaat als wie en wat je bent, zonder allerlei ingewikkelde maskers te dragen of je anders voor te doen. Maar hoewel helemaal jezelf zijn zo simpel klinkt, voor de meesten van ons is het niet zo eenvoudig. 

Mensen met autisme hebben de neiging om zich meer en vaker aan te passen aan de (on)geschreven regels van neuro typische mens (de mens zonder autisme). Ook weten we dat vrouwen met autisme meer camoufleren dan mannen met autisme. Blijf je doorgaan met jezelf aan te passen aan de omgeving, of laat je het autisme meer toe in je leven? Hoe kun je meer jezelf zijn, wat is daar voor nodig? En wat vinden anderen daarvan?

Hier hebben we over gepraat met als eerste vraag: Ben jij jezelf of pas jij je aan? 
- Sinds de diagnose autisme kan ik meer mezelf zijn. De afstemming met mijn partner is makkelijker  
   geworden. Ik kan meer plaatsen waar dingen vandaan komen. 
 - Ik pas me heel erg aan. Wat ik van de maatschappij meekrijg en mezelf opleg. 
 - Ik heb me veel aangepast, daardoor ook in een burn-out geraakt. Daarna kreeg ik de diagnose 
   autisme. 
 - Thuis kan ik mezelf zijn. 
 - Ik realiseer me nu pas dat ik me altijd aanpas. 
 - De diagnose helpt. Ik heb altijd gemaskeerd om te overleven. Aan de maatschappij aangepast. Sinds  
   de diagnose kan ik meer bij mezelf komen. 

Als ik helemaal mezelf zou zijn wat zou ik dan niet meer doen of juist gaan doen? 
 - Sociale verplichtingen minderen 
 - Ik zou mijn werk anders inrichten 
 - In de sociale contacten meer van mezelf laten zien 
 - Met vrienden/sociale contacten minder doen zoals ik denk dat dit hoort te zijn. Aanpassen creëert           ook afstand. 
 - Werk/vrijwilligerswerk gaan doen waar ik blij van wordt en waarin ik helemaal mezelf kan zijn 
 - Niet meer anderen pleasen of mezelf anders voor doen 
 - Vrijer zijn 
 - In contacten meer over mezelf vertellen. 

Wat zijn de gevolgen als je niet jezelf bent? Het grootste gevolg - iets wat veel vrouwen herkennen - is uiteindelijk een burn-out, omdat ze zich zo lang aangepast hebben. Meer op korte termijn zijn er ook gevolgen: 
- In de war zijn 
 - Geïrriteerd 
 - Negatieve emoties 
 - Overprikkeld 
 - Lichamelijke ongemakken 
 - Over eigen grenzen gaan 
 - Het kost heel veel energie 
 - Kritische stem wordt luider 
 - Terugtrekken 
 - Veel overdenken 
 - Gesprekken analyseren 

Hoe kan je meer jezelf zijn, wat heb je dan nodig? 
 - Milder zijn naar mezelf 
 - Acceptatie autisme 
 - Omgeving creëren waarin ik me veilig voel 
 - Idee hebben van wie ik ben als ik mezelf ben 
 - Gevoel mee leren omgaan wat anderen vinden 
 - Gesprekken met coach helpen 
 - Baby stapjes in de praktijk brengen 
 - Beginnen bij wie ik me op mijn gemak voel 
 - Tijd nemen om te ontdekken wie ik ben en wat voor mij werkt 
 - Grenzen aangeven 
 - Meer naar durven handelen

donderdag 12 mei 2022

Autivrouwen café woensdag 1 juni online & live: Autisme en jezelf zijn (en wat de ander vindt)

In onze maatschappij ligt veel nadruk op jezelf zijn en het beste uit jezelf halen. Tegelijkertijd zien we een sterke toename in psychiatrische diagnoses en media-aandacht voor psychische problematiek. Daarmee wordt de vraag naar authenticiteit in het kader van zo’n diagnose belangrijk: hoe ‘moet je’ jezelf zijn met bijvoorbeeld autisme? 

Helemaal jezelf zijn is bevrijdend. Het betekent dat je door het leven gaat als wie en wat je bent, zonder allerlei ingewikkelde maskers te dragen of je anders voor te doen. Maar hoewel helemaal jezelf zijn zo simpel klinkt, is het voor de meesten van ons niet zo eenvoudig. 

Mensen met autisme hebben de neiging om zich meer en vaker aan te passen aan de (on)geschreven regels van de neuro typische mens (de mens zonder autisme). Ook weten we dat vrouwen met autisme meer camoufleren dan mannen met autisme. 

Blijf je doorgaan met jezelf aanpassen aan de omgeving, of laat je het autisme meer toe in je leven? Hoe kun je meer jezelf zijn, wat is daar voor nodig? En wat vinden anderen daarvan? 

Wil je hierover met andere autivrouwen praten dan ben je van harte welkom. 


LIVE en ONLINE bijeenkomst 

Voor de live bijeenkomsten is het themagesprek van 19.30-20.30. Inloop vanaf 19.15 uur. 
Voor de digitale bijeenkomsten is het themagesprek van 19.30-20.30. Instroom vanaf 19.15 uur. 

Locatie voor live bijeenkomsten 
Zijpendaalseweg 25 
6814CC Arnhem 

AANMELDEN NOODZAKELIJK 
E-mail: administratie@krekelautismecoaching.nl 
Telefoonnummer: 026-325 21 63

Verslag Autivrouwencafe 11 mei 2022: Autisme en sociale contacten

Hoewel de meeste mensen met autisme sociale contacten ingewikkeld vinden, wil dat uiteraard niet zeggen dat ze geen sociaal leven kunnen hebben of dat ze daar geen behoefte aan hebben.

Hoe we aankijken tegen vrienden en het aangaan van vriendschappen/sociale contacten, komt meestal voort uit de ervaringen die we hiermee hebben opgedaan. Bij de meeste mensen wordt op jonge leeftijd al veel nadruk gelegd op het aangaan van sociaal contact. 

Spelen op het schoolplein, speelplaats, thuis, of op straat is iets wat ouders graag bij hun kinderen zien. Het idee is namelijk dat het aangaan en onderhouden van vriendschappen/sociale contacten helpt bij het ontwikkelen van sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden. 

Hiermee wordt het volgende bedoeld: 

1. Sociale vaardigheden: Het aangaan van gesprekjes met andere mensen, interesses delen en op een prettige manier contact maken met anderen. 

2. Emotionele vaardigheden: Jij beïnvloedt de gevoelens van anderen en anderen beïnvloeden jouw gevoelens. Hierbij kan gedacht worden aan het inleven in de emoties van anderen en hoe hierop te reageren. 

3. Cognitieve vaardigheden: Contact met vrienden zorgt ervoor dat je van elkaar kunt leren. Met andere mensen kun je samen dingen ontdekken, onderzoeken en over onderwerpen discussiëren. 

Mensen met ASS vinden het vaak moeilijk om vriendschappen te ontwikkelen. Lukt het hen daardoor minder goed om sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden te ontwikkelen? Dat is nog maar de vraag.

We hebben als eerste gepraat over: Welke sociale contacten heb jij? 
Dit was bij veel van de vrouwen een pijnlijk, moeilijk punt. Zij willen wel meer sociale contacten, maar het lukt niet goed. Onderweg zijn er vriendschappen verloren gegaan. Als er sociale contacten zijn is dit vaak via sport, (vrijwilligers) werk, familie, middelbare school, dagbesteding, woonplek. 

De vraag kwam ook naar voren: Wanneer is iemand een vriend/vriendin?
- Een wederzijdse klik 
- Dingen samen ondernemen 
- Over en weer 
- In voor en tegenspoed 
- Jezelf kunnen zijn 
- Persoonlijk contact 
- Samen lachen 
- Er voor elkaar zijn 

Het begrip vriendschap maakt ook kwetsbaar. Als je iemand een vriend noemt kan het pijnlijk zijn als dat niet wederzijds is, of als de vriendschap stuk loopt.

donderdag 21 april 2022

Autivrouwencafé woensdag 11 mei 2022 online & live: Autisme en sociale contacten

Vanwege de meivakantie vindt het autivrouwencafé dit keer de tweede woensdag van de maand plaats.

Hoewel de meeste mensen met autisme sociale contacten ingewikkeld vinden, wil dat uiteraard niet zeggen dat ze geen sociaal leven kunnen hebben, of dat ze daar geen behoefte aan hebben. Hoe we aankijken tegen vrienden en het aangaan van vriendschappen/sociale contacten komt meestal voort uit de ervaringen die we hiermee hebben opgedaan. Bij de meeste mensen wordt op jonge leeftijd al veel nadruk gelegd op het aangaan van sociale contacten.

Spelen op het schoolplein, speelplaats, thuis, of op straat is iets wat ouders graag bij hun kinderen zien. Het idee is namelijk dat het aangaan en onderhouden van vriendschappen/sociale contacten helpt bij het ontwikkelen van sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden. 

Hiermee wordt het volgende bedoeld: 
1. Sociale vaardigheden: Het aangaan van gesprekjes met andere mensen, interesses delen en op een prettige manier contact maken met anderen. 
2. Emotionele vaardigheden: Jij beïnvloedt de gevoelens van anderen en anderen beïnvloeden jouw gevoelens. Hierbij kan gedacht worden aan het inleven in de emoties van anderen en hoe hierop te reageren. 
3. Cognitieve vaardigheden: Contact met vrienden zorgt ervoor dat je van elkaar kunt leren. Met andere mensen kun je samen dingen ontdekken, onderzoeken en over onderwerpen discussiëren. 

Mensen met ASS vinden het vaak moeilijk om vriendschappen te ontwikkelen. Lukt het hen daardoor minder goed om sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden te ontwikkelen? Dat is nog maar de vraag. 

Welke sociale contacten heb jij? Ben jij daar tevreden over? Welke problemen ervaar je in de sociale contacten? 

Je bent van harte welkom als je hierover met andere autivrouwen wilt praten.

LIVE en ONLINE bijeenkomst 

Voor de live bijeenkomsten is het themagesprek van 19.30-20.30. Inloop vanaf 19.15 uur. 
Voor de digitale bijeenkomsten is het themagesprek van 19.30-20.30. Instroom vanaf 19.15 uur. 

Locatie voor live bijeenkomsten 
Zijpendaalseweg 25 
6814CC Arnhem 

AANMELDEN NOODZAKELIJK 
Telefoonnummer: 026-325 21 63

Verslag Autivrouwencafé 20 april 2022: Autisme en perfectionisme

Wegens ziekte is het online autivrouwencafé  deze maand verplaatst van 6 naar 20 april.

Perfectionisme bij mensen met autisme 
Mensen met autisme die perfectionistische gedragingen vertonen leggen de lat voor zichzelf heel hoog. Ze willen geen fouten maken en willen dingen altijd zo perfect mogelijk doen. Altijd maar doorgaan en geen grenzen kunnen stellen. Je voelt je erg verantwoordelijk en verbloemt je gevoelens, faalangst en onzekerheid onder een hoge prestatiedrang. Er is heel veel over perfectionisme geschreven, vaak niet speciaal in het kader van autisme. Ook mensen die geen autist zijn kunnen enorm perfectionistisch zijn. Door de lat altijd heel hoog te leggen, kost dit veel energie en het is dan ook erg vermoeiend. 

Er zijn zowel positieve kanten als valkuilen aan het perfectionisme. Hoe is dit bij jou? Welke ervaring heb jij hiermee en hoe ga je ermee om? 

We praten hier over met 6 vrouwen op 20 april. 

Op de eerste vraag: 'Hoe is het perfectionisme bij jou'  kwamen verschillende antwoorden: 
- Ik leg de lat erg hoog voor mezelf, daardoor kom ik snel in een burn-out. Ik wil het graag goed doen, helemaal op het werk. 
- Perfectionisme is bij mij ook wel een controle ding vanuit onzekerheid. 
- Ik heb er veel last van, wat ik doe moet perfect zijn. 
- Ik leg de lat hoog, wat ik de hele tijd zie is imperfectie. 
- Ik ga er altijd voor 200% voor. 

Zie je ook voordelen aan het perfectionisme? 
- In het werk wil ik het goed doen, anderen vinden mijn werk goed. 
- Als anderen weten dat ik het doe, dan komt het goed. 
- Doorzettingsvermogen 

Wat zou je anders willen? 
- Rust vinden in mezelf zodat ik het niet nodig heb. 
- Er minder stress van krijgen. 
- Iets meer nemen zoals het is, gevolg, minder stress 
- Perfecte doel in mijn hoofd ombuigen naar kleine stapjes, meerdere wegen naar het doel vinden en hulp vragen. 
- Meer loslaten. 

Wat werkt? 
- Met vallen en opstaan leren 
- Grijze gebied ontdekken 
- Minder streng zijn voor mezelf 
- Accepteren van mezelf 

Wat neem ik mee? 
- Kleine stapjes 
- Dat ik niet alleen ben. Ik heb soms een gevoel van eenzaam/alleen zijn op de wereld. Hier zie ik mensen die met hetzelfde worstelen. 
- Grijze gebied gaan vinden. 
- Verhalen van anderen horen geeft moed 
- Leren omgaan met perfectionisme.