maandag 21 september 2020

Verslag 16 september ONLINE: ASS en avondrituelen

Heb je moeite met (in)slapen? 
Het antwoord van twee derde van de vrouwen was dat zij moeite hebben met inslapen. 
Één vrouw heeft vooral moeite met doorslapen. Bij stress is zij vroeg wakker.
 
Heb je een avond ritueel en hoe ziet deze eruit?
Twee vrouwen hebben niet een heel vast avondritueel, maar wel vaste dingen die zij doen voor het slapen zoals:
- lezen
- muziek luisteren
- filmpje kijken
- alles donker maken, lichten uit.
 
Één vrouw heeft een vast ritueel: film kijken, drinken, alles donker, naar bed.
 
Wat helpt om beter te slapen?
- stilte
- muziek
- donker
- oordoppen die kneedbaar zijn, in oorschelp, niet in gehoorgang - 2 dekens
- melatonine
 
Wat als je slecht hebt geslapen, wat merk jij of je omgeving dan?
- stiller
- sneller afgeleid
- moe
- moeilijker om te focussen
- eerder naar bed
- irritatie
- prikkelbaar voor geluiden
- chaotischer
- controle verlies
- down voelen
- kort lintje
- coördinatie problemen
 
Wat helpt als je moe bent?
- duidelijke omgeving
- minder doen op een dag
- schema aanpassen, maar dat is dan ook moeilijker
- alleen zijn
- eerder naar bed gaan
- weinig interactie met anderen hebben
- minder prikkels
- kale/rigide dagplanning, alleen essentiële dingen doen

dinsdag 1 september 2020

AutiVrouwenCafé 7 oktober ASS en problemen met óf rondom het eten

Let op: Aanmelden noodzakelijk administratie@krekelautismecoaching.nl

Veel mensen met autisme ervaren problemen rondom het eten. De problemen kunnen voortkomen  uit de prikkelgevoeligheid op het zintuiglijk vlak. 

Hoe ruikt het eten, kan je het verdragen als het eten door elkaar gemengd is?

Maar ook de invloed van betekenisverlening bij eten kan voor problemen zorgen.

Hoeveel moet er gegeten worden? Hoelang duurt de maaltijd? Wat wordt er verwacht in deze situatie. De maaltijd zelf is één element verder heb je ook het sociale element. Met wie ga je eten? Praat je onder het eten? 

Daarnaast hebben veel mensen vanuit hun autisme behoefte aan structuur en regels.

Heb jij een vaste structuur voor alles rondom het eten? Vind je het prettig als alles rondom het eten op dezelfde manier gebeurt of denk jij er niet over na?

https://www.vice.com/nl/article/ne4pqx/waarom-autisme-en-eetproblemen-vaak-hand-in-hand-gaan 

(artikel wat gelezen kan worden ter voorbereiding)



AutiVrouwenCafé 16 september ONLINE: ASS en avondrituelen

 Let op: Aanmelden noodzakelijk administratie@krekelautismecoaching.nl

Veel mensen met autisme hebben moeite met (in)slapen. Hoe zet je gedachten stil of stop je met gepieker?

Kunnen avondrituelen hierbij helpen. Een ritueel is een manier van handelen die anders is dan andere handelingen; veel mensen hebben vaste rituelen.

Hebben mensen met een ASS méér rituelen dan een NT-er (neuro-typische mens) en wijken deze sterk af?

Herken jij je in het ‘moeten’ uitvoeren van avondrituelen of kun jij ook ‘gewoon’ naar bed gaan zonder rituelen?


zondag 14 juni 2020

Verslag 3 juni: Autisme en balans


We begonnen met de vraag hoe zit het met jouw balans? Hier kwamen de volgende reacties op:
-        Fantastisch, door corona moet ze thuis werken, ze blijft thuis, rust zorgt voor balans
-        Net vóór de Coronauitbraak omgeslagen naar 1 kant, burn-out. Verplicht rust. Corona gaf geen verandering
-        Balans is slechter, onderprikkeling
-        Gaat nu langzaam beter; ik durf toe te geven dat de balans slecht was en ik durf nu hulp te vragen
-        Nu ik niet meer naar het werk kan ben ik goed uitgerust
-        Ik zorg goed voor mezelf, geeft balans. Heb angsten overwonnen
-        Balans is ingewikkeld door onzekerheid, piekeren brengt me uit balans.

Vervolgens ging het gesprek verder met de vraag: ‘’wat helpt jou om balans te houden of weer in balans te komen?”
-        Structuur
-        Beweging
-        Drukte vermijden
-        Vaste dag routines
-        Goed voor mezelf zorgen
-        Wandelen
-        Autisme begeleider; coaching gesprekken
-        Afkijken van mijn kat, die is relaxed
-        Mindfulness
-        Kleuren, puzzelen, lezen
-        Toegeven dat ik het niet alleen kan, hulp vragen
-        Nog zoekende, weet het niet goed
-        Veel herhalingen, dagelijkse routines/ activiteiten

Op de vraag ‘kunnen mensen het zien aan je als je uit balans bent?’, antwoordden de meeste vrouwen met ‘nee.
Ik zet masker op en doe mijn best om het niet te laten zien.
Ik vindt het moeilijk om het zelf te voelen, dan is het ook moeilijk om het uit te spreken.
Anderen hebben soms geen behoefte om het te horen.
Ik ben een ster in camoufleren, thuis komt het er 3x zo hard uit.
Ik pas mijn leefstijl aan, aan mijn beperking.
Naasten kunnen het wel zien.

We eindigden het gesprek met tips / suggesties voor elkaar:
-        Blijf in beweging
-        Ga iets doen met dieren
-        Pas je leefstijl aan aan je beperking, dan is grenzen aangeven en nee zeggen ook gemakkelijker
-        Stel minder hoge eisen aan jezelf
-        Niet oneindig doorgaan
-        Neem een kat
-        Zoek je kwaliteiten/ valkuilen met behulp van een coach
-        Blijf bij jezelf
-        Slaapmuziek
-        Creativiteit gebruiken
-        Focus op interesses
-        Waak voor niet teveel piekertijd.



Voor de volgende keer, woensdag 2 september is het thema: Slapen en avondrituelen.

Veel mensen met autisme hebben moeite met (in)slapen. Hoe zet je gedachten stil of stop je met gepieker?
Kunnen avondrituelen hierbij helpen. Een ritueel is een manier van handelen die anders is dan andere handelingen; veel mensen hebben vaste rituelen.
Hebben mensen met een ASS méér rituelen dan een NT-er (neuro-typische mens) en wijken deze sterk af?
Herken jij je in het ‘moeten’ uitvoeren van avondrituelen of kun jij ook ‘gewoon’ naar bed gaan zonder rituelen?
Je bent van harte welkom als je hierover wilt praten met andere autivrouwen. Dit zal weer ‘live’ plaats vinden in Zyp25, te Arnhem, volgens de Coronamaatregel van 1.5 m. afstand.
Daarnaast zal het AutivrouwenCafé digitaal gaan; dit op verzoek van verschillende vrouwen.
De bedoeling is om dit om de maand te doen. Data in 2020 zijn: woensdag 16 september en woensdag 18 november.

Tot slot nog de melding dat ik, Maya Deug, per september 2020 gaat stoppen met de PR en het schrijven van het verslag van de bijeenkomst.

donderdag 14 mei 2020

Verslag van 6 mei: Minder prikkels, fijn of last?



Op de vraag vind je minder prikkels fijn of is het een last kwamen de volgende reacties:
-        Het heeft 2 kanten, tot rust komen is fijn, maar ik kan ook onderprikkeld raken waardoor ik me weer terug trek.
-        Door te weinig prikkels ga ik teveel in mijn hoofd zitten. Ik heb meer tijd om na te denken.
-        Ik ga op zoek naar andere prikkels.
-        Ik heb geen last van onderprikkeling omdat ik andere prikkels voel door de vele veranderingen.
-        Naar de winkel gaan geeft veel overprikkeling, ik heb tijd nodig om te bedenken hoe ik me moet gedragen, wat anderen gaan doen. Ik ben heel erg bezig met hoe ik me moet gedragen in de winkel.

Op de vraag wat overprikkeling kan geven kwamen de volgende antwoorden:
-        Geluiden
-        Nu is het contrast groter, dus ben ik ook sneller overprikkeld of onderprikkeld. Ik ben nog gevoeliger voor prikkels.
-        Mentale stress of fysieke stress zoals koud, slecht slapen, honger e.d. Ik ben ook nu sneller overprikkeld.
-        Mentale stress door de onzekere situatie, wat verandert er weer? Ik moet meer werken om mezelf in balans te houden. Elke stap kost energie.
-        Gedachtes.
-        Ik kan niet naar het werk, de kinderen niet naar school. Iedereen zit binnen thuis, meer met elkaar, minder momenten alleen thuis. Dan geven geluiden e.d. irritatie en overprikkeling.

Op de vraag of mensen kunnen zien aan jou of je overprikkeld bent kwamen de volgende reacties:
-        Ik krijg meer tics, dat kunnen mensen wel aan mij zien.
-        Ik ben gestrest en moe, dat merken mensen wel.
-        Grenzen aangeven is moeilijk, dan ga ik te ver en word ik boos, dat merken anderen dan wel.
-        Nee, dat kan je niet altijd aan mij zien.

Wat helpt te ont prikkelen/ ontspannen:
-        Zingen
-        In het donker zitten met de koptelefoon; licht dempen
-        Hardlopen en/of wandelen
-        Iets met de handen doen
-        Boeken lezen die ik goed ken
-        Woordenreeksen; puzzelen
-        Liefst in witte kamer met geen prikkels zitten, zichzelf afsluiten
-        Koptelefoon op

Hoe kan je ontprikkelen/ ontspannen?
Hierbij werd opgemerkt dat er een verschil is tussen ontprikkelen of ontspannen, dat dit 2 verschillende dingen zijn. Daar was iedereen het mee eens.
Ontprikkelen is nodig na overprikkeling. Overprikkeling gaat sneller naar vermoeidheid. Dan helpt slapen, ogen dicht, prikkelarme kamer, koptelefoon, Netflix kijken. Iets passiefs doen. Rust krijgen.
Bij gespannenheid heb je te veel energie, een hoog stress niveau en fysieke spanning. Dan helpt het om de spanning kwijt te raken door sporten, wandelen of iets actiefs te doen.

Tips voor elkaar ter afsluiting:
-        Ik gebruik altijd mijn 5 vingers om aan te geven aan vrienden hoe het met me gaat. Duim is oké, duim en wijsvinger gaat redelijk oké. 5 vingers is stop, het gaat niet goed. Op die manier kan ik zonder woorden aangeven hoe het met me gaat.
-        Als de Corona-tijd is afgelopen zou het fijn zijn als de digitale momenten ook blijven. Dit is fijn, kost minder energie.
-        Ik sluit sneller online aan dan bij een live gesprekscafé




Voor de volgende maand, woensdag 3 juni is het thema: ‘autisme en balans’.

De Corona-tijd zorgt bij mensen voor mentale stress door de onzekere situatie, wat verandert er nu weer? Elke stap kost veel energie en ook weer omschakelen naar een nieuwe situatie.
Hoe is het met jouw balans? Moet jij er meer voor doen om jezelf in balans te houden? Of is het gemakkelijker om je balans te bewaken omdat je misschien meer de regie kunt pakken in het indelen van je eigen tijd.
Je bent welkom als jij hierover wilt praten met andere autivrouwen. Dit zal digitaal gebeuren via ZOOM.





vrijdag 10 april 2020

Verslag 1 april: Autisme en Sociale contactbeperking, fijn of last?


Omdat we vanwege corona niet fysiek bij elkaar konden komen hebben we woensdag 1 april (geen grap) een try-out gehouden voor het online Autivrouwencafé. In 2 gespreksgroepen hebben we het thema “Sociale contactbeperking fijn of last” besproken. Deelname was gratis.

Op de vraag hoe contactbeperking ervaren werd kwamen de volgende reacties op:
·       Lastig dat ten gevolge van corona veel medische afspraken vervallen zijn
·       Kritisch op andere mensen die zich niet aan de richtlijnen houden
·       Meer tijd hebben om na te denken over zichzelf wat fijn is. Vrijheid is beperkt maar ik kom wel tot rust.
·       Fijn om niet naar werk te hoeven; genoeg om mijzelf te amuseren
·       Lastig om niet naar winkels te kunnen. Ben dan constant bezig met de afstand. Kan er niet van genieten. Dubbel gevoel onduidelijk hoe de afstand in te vullen.
·       Beeldbellen met werk. Moeilijk, lijkt of je minder contact hebt en ik ga ook harder praten.
·       Ik heb pleinvrees: nu fijn dat er minder mensen op straat zijn. Wel lastig 1,5 m. afstand, ik moet er steeds aan denken. Altijd bezig met wat andere denken.
·       Niet iedereen mist de sociale contacten door corona. Niet werken e.d. kan meer energie opleveren.

Tot slot reikten we elkaar tips aan:
·       beperkt coronanieuws kijken
·       contact onderhouden door bijv. wordfeud met bekenden, appen of facetimen. Wel van te voren afspreken hoe laat.
·       meer met innerlijk bezig zijn. 
·       deze periode gebruiken om minder digibeet worden  

Evaluatie na afloop:
·       minder prikkels doordat ik niet hoefde te reizen
·       voelde veilig zo vanuit mijn vertrouwde omgeving
·       misschien na corona om en om doen (fysiek en online)
·       was zenuwachtig vanwege het beeldbellen maar viel erg mee
·       fijn dat je op deze manier ook een echt goed gesprek met elkaar kan hebben
·       niet meer dan 6 personen in een groep  is fijn


Voor de volgende maand, woensdag 6 mei is het thema: Minder prikkels, fijn of last?

Je bent van harte welkom als je hierover wilt praten met andere autivrouwen. Dit zal weer online gebeuren, via het programma Zoom. Na aanmelding krijg je informatie hierover toegestuurd.


maandag 30 maart 2020

Autivrouwencafé 1 april 2020: Sociale contactbeperking fijn of last?


In deze chaotische tijd vinden wij het belangrijk activiteiten voor zover dat mogelijk is door te laten gaan. Daarom willen we woensdag 1 april een try-out houden voor het online AutiVrouwenCafé.
Deelname is gratis.

Vrouwen met ASS kunnen zich aanmelden voor een van de twee gespreksgroepen. Er is ruimte voor maximaal 6 personen per groep inclusief de gespreksleider.
Omdat Els en Nikki dit keer niet beschikbaar zijn, zal Maartje de Vries een van de groepen gaan leiden. Maartje zal het AutiVrouwenCafé na de zomervakantie van Sandra over gaan nemen. Sandra leidt de tweede groep.

Aanmelden kan bij de administratie: administratie@krekelautismecoaching.nl 
Na aanmelding ontvang je de gebruiksaanwijzing om in te loggen.
Het thema is veranderd meer passend bij de situatie nu:

Sociale contactbeperking fijn of last?
Veel vrouwen met autisme kost al die sociale contacten veel moeite/ energie maar mis je het niet nu het er helemaal niet meer is?  

Je bent van harte welkom om mee te doen als je hier met andere vrouwen over wilt praten.

Het programma is als volgt:
  • Maartje leidt de eerste groep. De eerste groep kan inloggen tussen 18.30 en 19.00 en het themagesprek is van 19.00-20.00.
  • Sandra leidt de tweede groep. De tweede groep kan tussen 20.00 en 20.30  inloggen en het themagesprek is van 20.30-21.30.
Voor deze try-out maken we gebruik van Zoom

Wat is Zoom?

Zoom is een app waarmee je deel kunt nemen aan het Autivrouwencafé via internet.
Je kunt Zoom installeren op een desktop, een laptop een tablet of op je smartphone.

Wat heb je nodig?
Wanneer je Zoom installeert op een desktop, dan heb je een headset (koptelefoon met microfoon) en een camera nodig. Een standaard desktop heeft deze functies meestal niet.
Een laptop, tablet en smartphone hebben een camera,  luidspreker en microfoon en daar kun je dus meteen mee aan de slag.

Software installeren en starten
Op een desktop, laptop of tablet (windows) zijn er twee manieren:
Via de browser: Ga naar www.zoom.us en kies Join a meeting rechtsboven in het scherm
Je kunt Zoom ook installeren op je computer via https://zoom.us/support/download

De download start en die moet je installeren op je computer. Je krijgt na installatie een icoon op je desktop. Klik daar op en kies Join.

Op een smartphone of Android/IOS tablet:
Ga naar de Appstore of Playstore en download ZOOM Cloud Meetings.
Installeer Zoom.
Klik op Join a Meeting.

Inloggen op het AutiVrouwenCafé
Voor het inloggen heb je een Meeting ID en wachtwoord nodig. Deze worden per e-mail toegestuurd. 
  1. Voer het Meeting ID in, dit bestaat uit 9 nummers.
  2. Kies eventueel een nieuwe schermnaam (nickname) in verband met de privacy
  3. Geef aan of jouw camera en microfoon aan moeten staan.
  4. Tik op Join en voer het wachtwoord voor de sessie in.
Meepraten in het AutiVrouwenCafé
Onderaan het scherm zie je verschillende opties. Je kunt hier je camera en microfoon in- en uitschakelen.
Door op Participants te tikken zie je wie er nog meer meedoet aan het Café.
Het Autivrouwencafé werkt met rondes. Er spreekt steeds één persoon. Zet je microfoon aan als je aan het woord bent en zet deze uit als een ander praat om storende geluiden te vermijden
Als je iets wilt zeggen tijdens een ronde kun je je hand opsteken (handsymbool). Je krijgt dan het woord van de gespreksleider.