donderdag 8 september 2022

Autivrouwencafé 5 oktober live & online: Autisme en hoe richt ik mijn leven in?

Autisme kun je niet voorkomen. Het gaat ook nooit meer helemaal weg. 
Je kunt het dus zien als een deel van wie je bent. Je kunt wel leren er beter mee om te gaan en je sterke kanten in te zetten. Dan wordt het leven met autisme iets makkelijker voor jezelf. 
Net zoals iedereen beleeft iedereen met autisme zijn leven op een geheel eigen wijze. 
Wat is voor jou belangrijk in je leven met autisme? Hoe richt jij je leven in? 
Heb jij aanpassingen gedaan in je leven of juist niet? 

Wil je hierover met andere autivrouwen praten dan ben je van harte welkom. 

Interessant artikel om in dit kader te lezen: 

LIVE en ONLINE bijeenkomst 
Voor de live bijeenkomsten is het themagesprek van 19.30-20.30. Inloop vanaf 19.15 uur. 
Host van het live café is Charlotte Beijer. 
Voor de digitale bijeenkomsten is het themagesprek van 19.30-20.30. Instroom vanaf 19.15 uur. 
Host van het online café is Maartje de Vries. In de maand december zal Margot Verduin het café waarnemen. Ter voorbereiding hierop sluit zij in oktober een keertje aan.

Locatie voor live bijeenkomsten 
Zijpendaalseweg 25 
6814CC Arnhem 

AANMELDEN NOODZAKELIJK 
E-mail: administratie@krekelautismecoaching.nl 
Telefoonnummer: 026-325 21 63

Verslag autivrouwencafé 7 september: Autisme diagnose accepteren, hoe doe jij dat?

Nadat een diagnose autisme is gesteld volgt er vaak een fase van acceptatie. Voor veel mensen met autisme houdt dit in dat zij eerdere ervaringen opnieuw gaan plaatsen, als het ware door een autistische bril. Dit kan bijvoorbeeld helpen om te begrijpen waarom hun leven op een bepaalde manier is gelopen en waarom zij bepaalde problemen hebben ervaren. 

Het acceptatieproces bij mensen met autisme kan op verschillende manieren verlopen. Er kan sprake zijn van een rouwproces waarbij gevoelens van boosheid en depressiviteit aanwezig zijn, maar een diagnose kan ook juist een gevoel van opluchting oproepen. Er is een deel van de mensen met autisme die zichzelf volledig accepteert en juist trots is op het anders zijn. Er is ook een deel waarbij mensen met autisme zich vaak geïsoleerd, somber en angstig voelen. 

Hoe is bij jou het proces verlopen na de diagnose? Heb jij de diagnose geaccepteerd? Wat heb jij als helpend ervaren bij het accepteren van je diagnose? 

De meeste vrouwen hebben nog niet zo lang geleden de diagnose autisme gekregen. Hier hebben we over gepraat met als eerste vraag: Was de diagnose helpend voor jou? 
- De diagnose kan handvatten geven en geeft meer herkenning 
- Het blijft een zoektocht; wat is autisme voor mij 
- De diagnose was een bevestiging van wat ik al wist 
- Met de diagnose kan ik leren hoe ik meer mezelf kan zijn ipv mij aanpassen aan de omgeving 
- De diagnose heeft mij geholpen in mijn schuldgevoel en hoe ik de positieve dingen meer kan inzetten 
- Het blijft een zoektocht 
- Ik accepteer nu hulp, maar ben mezelf opnieuw aan het leren kennen, wat ik kan/niet kan en daarmee mijn leven opnieuw aan het inrichten. 

Heb jij na de diagnose aan mensen verteld dat je autisme hebt/ autistisch bent? 
Veel vrouwen vinden dit nog lastig. Het is zelf nog zoeken en dan is het moeilijk uit te leggen aan anderen. 
Voor sommigen was het makkelijker om te vertellen, omdat mensen er geen ding van maken en er geen taboe om heen hangt. 
Veel mensen weten niet wat autisme is en dat maakt het dan moeilijk. Dan is het soms makkelijk om te vertellen waar je last van hebt en wat je nodig hebt. 
Een van de vrouwen heeft het juist aan iedereen verteld. Het is wel moeilijk om te vertellen wat het inhoudt, of je krijgt een reactie van: ‘ik merk er niets van’. 
Na de diagnose was het al een moeilijke tijd, ik had even genoeg aan mezelf. 
Soms is het een groot geheim en moet het eerst zelf bezinken voordat je het aan anderen kan vertellen. 

Accepteren hoe doe je dat? Wat wil jij hierin? 
- Ik zou er trots op willen zijn, dat ik het durf te vertellen en antwoord heb op alle vragen 
- Ik zou willen dat mijn acceptatie is toegenomen en ik het kan delen 
- Ik wil mezelf waarderen om mijn sterke kanten en met mijn positieve kanten er meer plezier aan   
  kunnen beleven #autisticjoy 
- Ik heb het geaccepteerd en wil het meer uitbuiten, mijn positieve kanten gebruiken 
- Ik wil leren omgaan met waar ik tegen aan loop 
- Ik heb honger naar informatie & begeleiding, zoeken naar een weg.

Wat neem je mee? 
- 1e stap in lotgenotencontact was fijn 
- Tip: Autminds congres voor en door mensen met autisme (Amsterdam) 
- Het is leuk om andere vrouwen met autisme te ontmoeten 
- Mooie, rustige gesprekken en verhalen, dat was fijn! 
- Je bent niet alleen, herkenning, delen! 
- Tio: Tegenover elk negatief punt ook een positieve kant ertegenover zetten 
-‘Fijn’ herkenning dat meerdere mensen een autistic burn-out hebben, de verhalen delen.

maandag 1 augustus 2022

Autivrouwen café woensdag 7 september live & online: Autismediagnose accepteren, hoe doe jij dat?

Nadat een diagnose autisme is gesteld volgt er vaak een fase van acceptatie.

Voor veel mensen met autisme houdt dit in dat zij eerdere ervaringen opnieuw gaan plaatsen, als het ware door een autistische bril. Dit kan bijvoorbeeld helpen om te begrijpen waarom hun leven op een bepaalde manier is gelopen en waarom zij bepaalde problemen hebben ervaren.

Het acceptatieproces bij mensen met autisme kan op verschillende manieren verlopen.

Er kan sprake zijn van een rouwproces waarbij gevoelens van boosheid en depressiviteit aanwezig zijn, maar een diagnose kan ook juist een gevoel van opluchting oproepen. Er is een deel van de mensen met autisme die zichzelf volledig accepteert en juist trots is op het anders zijn.

Er is ook een deel waarbij mensen met autisme zich vaak geïsoleerd, somber en angstig voelen.

Hoe is bij jou het proces verlopen na de diagnose? Heb jij de diagnose geaccepteerd? Wat heb jij als helpend ervaren bij het accepteren van je diagnose?

 

Wil je hierover met andere autivrouwen praten dan ben je van harte welkom.

 

Interessant artikel om in dit kader te lezen:

https://mandyverleijsdonk.nl/hoe-accepteer-je-de-diagnose/

donderdag 2 juni 2022

Zomerstop

In juli en augustus is er in verband met de zomervakantie geen autivrouwencafé. Het volgende café is op woensdag 7 september. Informatie hierover volgt

Verslag autivrouwencafé 1 juni: Autisme en jezelf zijn (en wat de ander vindt)

In onze maatschappij ligt veel nadruk op jezelf zijn en het beste uit jezelf halen. Tegelijkertijd zien we een sterke toename in psychiatrische diagnoses en media-aandacht voor psychische problematiek. Daarmee wordt de vraag naar authenticiteit in het kader van zo’n diagnose belangrijk: hoe ‘moet je’ jezelf zijn met bijvoorbeeld autisme? 

Helemaal jezelf zijn is bevrijdend. Het betekent dat je door het leven gaat als wie en wat je bent, zonder allerlei ingewikkelde maskers te dragen of je anders voor te doen. Maar hoewel helemaal jezelf zijn zo simpel klinkt, voor de meesten van ons is het niet zo eenvoudig. 

Mensen met autisme hebben de neiging om zich meer en vaker aan te passen aan de (on)geschreven regels van neuro typische mens (de mens zonder autisme). Ook weten we dat vrouwen met autisme meer camoufleren dan mannen met autisme. Blijf je doorgaan met jezelf aan te passen aan de omgeving, of laat je het autisme meer toe in je leven? Hoe kun je meer jezelf zijn, wat is daar voor nodig? En wat vinden anderen daarvan?

Hier hebben we over gepraat met als eerste vraag: Ben jij jezelf of pas jij je aan? 
- Sinds de diagnose autisme kan ik meer mezelf zijn. De afstemming met mijn partner is makkelijker  
   geworden. Ik kan meer plaatsen waar dingen vandaan komen. 
 - Ik pas me heel erg aan. Wat ik van de maatschappij meekrijg en mezelf opleg. 
 - Ik heb me veel aangepast, daardoor ook in een burn-out geraakt. Daarna kreeg ik de diagnose 
   autisme. 
 - Thuis kan ik mezelf zijn. 
 - Ik realiseer me nu pas dat ik me altijd aanpas. 
 - De diagnose helpt. Ik heb altijd gemaskeerd om te overleven. Aan de maatschappij aangepast. Sinds  
   de diagnose kan ik meer bij mezelf komen. 

Als ik helemaal mezelf zou zijn wat zou ik dan niet meer doen of juist gaan doen? 
 - Sociale verplichtingen minderen 
 - Ik zou mijn werk anders inrichten 
 - In de sociale contacten meer van mezelf laten zien 
 - Met vrienden/sociale contacten minder doen zoals ik denk dat dit hoort te zijn. Aanpassen creëert           ook afstand. 
 - Werk/vrijwilligerswerk gaan doen waar ik blij van wordt en waarin ik helemaal mezelf kan zijn 
 - Niet meer anderen pleasen of mezelf anders voor doen 
 - Vrijer zijn 
 - In contacten meer over mezelf vertellen. 

Wat zijn de gevolgen als je niet jezelf bent? Het grootste gevolg - iets wat veel vrouwen herkennen - is uiteindelijk een burn-out, omdat ze zich zo lang aangepast hebben. Meer op korte termijn zijn er ook gevolgen: 
- In de war zijn 
 - Geïrriteerd 
 - Negatieve emoties 
 - Overprikkeld 
 - Lichamelijke ongemakken 
 - Over eigen grenzen gaan 
 - Het kost heel veel energie 
 - Kritische stem wordt luider 
 - Terugtrekken 
 - Veel overdenken 
 - Gesprekken analyseren 

Hoe kan je meer jezelf zijn, wat heb je dan nodig? 
 - Milder zijn naar mezelf 
 - Acceptatie autisme 
 - Omgeving creëren waarin ik me veilig voel 
 - Idee hebben van wie ik ben als ik mezelf ben 
 - Gevoel mee leren omgaan wat anderen vinden 
 - Gesprekken met coach helpen 
 - Baby stapjes in de praktijk brengen 
 - Beginnen bij wie ik me op mijn gemak voel 
 - Tijd nemen om te ontdekken wie ik ben en wat voor mij werkt 
 - Grenzen aangeven 
 - Meer naar durven handelen

donderdag 12 mei 2022

Autivrouwen café woensdag 1 juni online & live: Autisme en jezelf zijn (en wat de ander vindt)

In onze maatschappij ligt veel nadruk op jezelf zijn en het beste uit jezelf halen. Tegelijkertijd zien we een sterke toename in psychiatrische diagnoses en media-aandacht voor psychische problematiek. Daarmee wordt de vraag naar authenticiteit in het kader van zo’n diagnose belangrijk: hoe ‘moet je’ jezelf zijn met bijvoorbeeld autisme? 

Helemaal jezelf zijn is bevrijdend. Het betekent dat je door het leven gaat als wie en wat je bent, zonder allerlei ingewikkelde maskers te dragen of je anders voor te doen. Maar hoewel helemaal jezelf zijn zo simpel klinkt, is het voor de meesten van ons niet zo eenvoudig. 

Mensen met autisme hebben de neiging om zich meer en vaker aan te passen aan de (on)geschreven regels van de neuro typische mens (de mens zonder autisme). Ook weten we dat vrouwen met autisme meer camoufleren dan mannen met autisme. 

Blijf je doorgaan met jezelf aanpassen aan de omgeving, of laat je het autisme meer toe in je leven? Hoe kun je meer jezelf zijn, wat is daar voor nodig? En wat vinden anderen daarvan? 

Wil je hierover met andere autivrouwen praten dan ben je van harte welkom. 


LIVE en ONLINE bijeenkomst 

Voor de live bijeenkomsten is het themagesprek van 19.30-20.30. Inloop vanaf 19.15 uur. 
Voor de digitale bijeenkomsten is het themagesprek van 19.30-20.30. Instroom vanaf 19.15 uur. 

Locatie voor live bijeenkomsten 
Zijpendaalseweg 25 
6814CC Arnhem 

AANMELDEN NOODZAKELIJK 
E-mail: administratie@krekelautismecoaching.nl 
Telefoonnummer: 026-325 21 63

Verslag Autivrouwencafe 11 mei 2022: Autisme en sociale contacten

Hoewel de meeste mensen met autisme sociale contacten ingewikkeld vinden, wil dat uiteraard niet zeggen dat ze geen sociaal leven kunnen hebben of dat ze daar geen behoefte aan hebben.

Hoe we aankijken tegen vrienden en het aangaan van vriendschappen/sociale contacten, komt meestal voort uit de ervaringen die we hiermee hebben opgedaan. Bij de meeste mensen wordt op jonge leeftijd al veel nadruk gelegd op het aangaan van sociaal contact. 

Spelen op het schoolplein, speelplaats, thuis, of op straat is iets wat ouders graag bij hun kinderen zien. Het idee is namelijk dat het aangaan en onderhouden van vriendschappen/sociale contacten helpt bij het ontwikkelen van sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden. 

Hiermee wordt het volgende bedoeld: 

1. Sociale vaardigheden: Het aangaan van gesprekjes met andere mensen, interesses delen en op een prettige manier contact maken met anderen. 

2. Emotionele vaardigheden: Jij beïnvloedt de gevoelens van anderen en anderen beïnvloeden jouw gevoelens. Hierbij kan gedacht worden aan het inleven in de emoties van anderen en hoe hierop te reageren. 

3. Cognitieve vaardigheden: Contact met vrienden zorgt ervoor dat je van elkaar kunt leren. Met andere mensen kun je samen dingen ontdekken, onderzoeken en over onderwerpen discussiëren. 

Mensen met ASS vinden het vaak moeilijk om vriendschappen te ontwikkelen. Lukt het hen daardoor minder goed om sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden te ontwikkelen? Dat is nog maar de vraag.

We hebben als eerste gepraat over: Welke sociale contacten heb jij? 
Dit was bij veel van de vrouwen een pijnlijk, moeilijk punt. Zij willen wel meer sociale contacten, maar het lukt niet goed. Onderweg zijn er vriendschappen verloren gegaan. Als er sociale contacten zijn is dit vaak via sport, (vrijwilligers) werk, familie, middelbare school, dagbesteding, woonplek. 

De vraag kwam ook naar voren: Wanneer is iemand een vriend/vriendin?
- Een wederzijdse klik 
- Dingen samen ondernemen 
- Over en weer 
- In voor en tegenspoed 
- Jezelf kunnen zijn 
- Persoonlijk contact 
- Samen lachen 
- Er voor elkaar zijn 

Het begrip vriendschap maakt ook kwetsbaar. Als je iemand een vriend noemt kan het pijnlijk zijn als dat niet wederzijds is, of als de vriendschap stuk loopt.