donderdag 4 februari 2021

Verslag 3 februari: Autisme en vrijetijdsbesteding

Vakantie en vrije tijd zijn de momenten waarop je even niets móet. Momenten waarop je mag ontspannen. Maar wát doe je dan om te ontspannen? Als je autisme hebt kan vrije tijd soms voelen als ‘lege tijd’, tijd die nog niet ingevuld is. Daarom kan dit onrustig en onprettig voelen. 

Hoe zorg je dat die vrije tijdsbesteding ook echt vrij en ontspannen voelt? Heb je (al dan niet door je autisme) een sterke speciale interesse, een sterke passie? Dat kan een mooie invulling van je vrije tijd vormen. Door je autisme is er een risico dat je helemaal opgaat in je hobby. Een hobby kan dan bijna dwangmatig worden. Dat hoeft niet erg te zijn. Maar als je hobby een belemmering gaat vormen voor jezelf of voor mensen in je omgeving, is het verstandig er iets aan te doen. Wat geeft jou ontspanning als je vrije tijd hebt? Welke vrijetijdsbesteding heb jij? 

Hier ging het themagesprek van februari over. 

Wat is vrije tijd voor jou? 
Vrije tijd is niets hoeven en alles mogen. Vrije tijd is tijd voor jezelf hebben en zelf kunnen beslissen wat je wilt doen. Vrije tijd geeft je energie. Vrije tijd is: naaien, breien, hardlopen, fotograferen, puzzelen, wandelen. 
Maar vrije tijd kan ook druk geven. Dat het een project wordt en iets af moet, of je niet kunt stoppen. Doorlezen totdat het boek uit is of de puzzel af is. 
Vrije tijd kan ook moeilijk zijn. Niet weten hoe je kunt ontspannen of wat je kunt doen. Het kan iets worden wat ook weer voelt als 'moeten'. Dat je een lijstje moet afwerken, of dat je niet weet waar je moet beginnen, of te weinig vrije tijd voor jezelf hebt. 

Hoe kan jij ontspannen? 
- Wandelen 
- Wandelen in de natuur 
- Alleen thuis zijn 
- Alleen zijn 
- Handwerken 
- Hond uitlaten 
- Met mijn hobby’s bezig te zijn 
- Verzamelen 
- Lezen
- Chillen 

Waar kan jij ontspanning voelen in je lijf? 
Het is moeilijk te voelen of je ontspannen bent en waar je de ontspanning dan voelt. Een aantal voorbeelden van vrouwen zijn: In mijn hoofd. De gedachtes staan nooit stil. Als mijn hoofd leeg is voel ik me ontspannen. Als ik rust en kalmte voel. Ik voel me veilig. Ik kan helder nadenken. 

Welke belemmeringen ervaar je bij het invullen van je vrije tijd? 
- Ik heb weinig vrije tijd 
- Ik kan moeilijk kiezen 
- Moeite met bedenken wat ik kan gaan doen 
- Moeite met het organiseren van de activiteit 
- Moeite met beginnen met de activiteit 
- Lege tijd, hoe deze invullen? 
- Ik kan soms in kringetjes rondgaan, wat eerst, wat is handig? 
- Ik heb moeite met plannen als het veranderd 
- Moeite met onverwachte vrije tijd 
- Als dingen veranderen 
- Als ik geen plan B heb, of het wordt plan C 
- Als je ‘vrije tijd’ moet inhalen. Als het gevolgen of consequenties heeft

Geen opmerkingen:

Een reactie posten