zondag 14 juni 2020

Verslag 3 juni: Autisme en balans


We begonnen met de vraag hoe zit het met jouw balans? Hier kwamen de volgende reacties op:
-        Fantastisch, door corona moet ze thuis werken, ze blijft thuis, rust zorgt voor balans
-        Net vóór de Coronauitbraak omgeslagen naar 1 kant, burn-out. Verplicht rust. Corona gaf geen verandering
-        Balans is slechter, onderprikkeling
-        Gaat nu langzaam beter; ik durf toe te geven dat de balans slecht was en ik durf nu hulp te vragen
-        Nu ik niet meer naar het werk kan ben ik goed uitgerust
-        Ik zorg goed voor mezelf, geeft balans. Heb angsten overwonnen
-        Balans is ingewikkeld door onzekerheid, piekeren brengt me uit balans.

Vervolgens ging het gesprek verder met de vraag: ‘’wat helpt jou om balans te houden of weer in balans te komen?”
-        Structuur
-        Beweging
-        Drukte vermijden
-        Vaste dag routines
-        Goed voor mezelf zorgen
-        Wandelen
-        Autisme begeleider; coaching gesprekken
-        Afkijken van mijn kat, die is relaxed
-        Mindfulness
-        Kleuren, puzzelen, lezen
-        Toegeven dat ik het niet alleen kan, hulp vragen
-        Nog zoekende, weet het niet goed
-        Veel herhalingen, dagelijkse routines/ activiteiten

Op de vraag ‘kunnen mensen het zien aan je als je uit balans bent?’, antwoordden de meeste vrouwen met ‘nee.
Ik zet masker op en doe mijn best om het niet te laten zien.
Ik vindt het moeilijk om het zelf te voelen, dan is het ook moeilijk om het uit te spreken.
Anderen hebben soms geen behoefte om het te horen.
Ik ben een ster in camoufleren, thuis komt het er 3x zo hard uit.
Ik pas mijn leefstijl aan, aan mijn beperking.
Naasten kunnen het wel zien.

We eindigden het gesprek met tips / suggesties voor elkaar:
-        Blijf in beweging
-        Ga iets doen met dieren
-        Pas je leefstijl aan aan je beperking, dan is grenzen aangeven en nee zeggen ook gemakkelijker
-        Stel minder hoge eisen aan jezelf
-        Niet oneindig doorgaan
-        Neem een kat
-        Zoek je kwaliteiten/ valkuilen met behulp van een coach
-        Blijf bij jezelf
-        Slaapmuziek
-        Creativiteit gebruiken
-        Focus op interesses
-        Waak voor niet teveel piekertijd.



Voor de volgende keer, woensdag 2 september is het thema: Slapen en avondrituelen.

Veel mensen met autisme hebben moeite met (in)slapen. Hoe zet je gedachten stil of stop je met gepieker?
Kunnen avondrituelen hierbij helpen. Een ritueel is een manier van handelen die anders is dan andere handelingen; veel mensen hebben vaste rituelen.
Hebben mensen met een ASS méér rituelen dan een NT-er (neuro-typische mens) en wijken deze sterk af?
Herken jij je in het ‘moeten’ uitvoeren van avondrituelen of kun jij ook ‘gewoon’ naar bed gaan zonder rituelen?
Je bent van harte welkom als je hierover wilt praten met andere autivrouwen. Dit zal weer ‘live’ plaats vinden in Zyp25, te Arnhem, volgens de Coronamaatregel van 1.5 m. afstand.
Daarnaast zal het AutivrouwenCafé digitaal gaan; dit op verzoek van verschillende vrouwen.
De bedoeling is om dit om de maand te doen. Data in 2020 zijn: woensdag 16 september en woensdag 18 november.

Tot slot nog de melding dat ik, Maya Deug, per september 2020 gaat stoppen met de PR en het schrijven van het verslag van de bijeenkomst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten