dinsdag 23 december 2014

Ingezonden stuk

Verwondering na Autivrouwencafé 

Krap twee jaar geleden werd bij mij het syndroom van Asperger vastgesteld. Hoewel ik al redelijk wat van autisme wist omdat het in de familie zit, blijkt het bij vrouwen toch vaak anders te werken dan bij mannen. Zo ben ik net als veel andere autivrouwen hooggevoelig. 

In Arnhem wordt elke eerste woensdag van de maand het Autivrouwencafé georganiseerd. Dit leek mij een mooie gelegenheid om wat meer herkenning te vinden in een veilige omgeving. En inderdaad! Al bij mijn eerste deelname merkte ik dat veel dingen die ik in het dagelijkse leven tegenkom, ook bij andere autivrouwen voorkomen, bijvoorbeeld overprikkeling, moeite met relaties, behoefte aan structuur en rituelen. Opeens voelde ik mij niet meer alleen! 

Bij het Autivrouwencafé wordt elke maand een thema besproken onder begeleiding van een gespreksleider, dus je hoeft niet bang te zijn dat je niets te zeggen hebt. De sfeer is open en ontspannen. Naderhand voel ik me altijd goed en fiets ik vol verwondering weer naar huis. Het was weer een gezellige, leerzame avond! 

Mariska 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten